Wat makelaars ons kunnen leren over de introductie van een social media policy

Wat makelaars ons kunnen leren over de introductie van een social media policy

Je bedrijf heeft een social media policy en nu ligt dat document daar maar stof te vergaren. Ja ja,  het is belangrijk. Maar toch wil niemand het lezen. Laat staan dat ze er iets mee doen. Al je werk en nuttige tips en tricks om zeep. Gelukkig is daar makkelijk een mouw aan te passen.

Een social media policy is voor veel grote bedrijven een noodzakelijk kwaad. Er moeten nu eenmaal afspraken gemaakt worden over hoe we ons als medewerkers van het bedrijf naar buiten toe gedragen. Door de veelheid aan functies, afdelingen, producten en sociale media kanalen wordt dit al snel een lijvig boekwerk.

De interne communicatie afdeling gaat meestal aan de slag met steekkaartjes, infoborden of powerpoint presentaties om de boodschap over te brengen. Een social media policy is immers zoals een wettekst: goed om er bij discussie op te kunnen terugvallen, maar onbruikbaar in het dagelijks leven. Maar hoe goed je communicatie ook is, het blijft een set van dode regeltjes.

De makelaar voorbij wiens huis ik vorige week reed heeft dit anders opgelost. Wanneer een huis verkocht is zie je vaak dat het woord "verkocht" over de affiche geplakt wordt. Dat is een beetje als zeggen: je bent te laat, pech voor jou. Deze makelaar koos voor de positieve boodschap. Hij overplakte de affiche met het woord "proficiat!" en koos zo voor de positieve aanpak. De nieuwe eigenaars worden in het zonnetje gezet en voorbijgangers krijgen er een goed gevoel bij.

Dezelfde tactiek kan je toepassen in je communicatie rond de social media policy: vertel niet wat verboden is, maar laat zien wat wel goed werkt. De techniek die we hiervoor toepassen is om medewerkers op te roepen om voorbeelden te geven van waar zij iets over het bedrijf verteld hebben op sociale media en hoe dat uitgedraaid is. Vervolgens contacteren we die mensen en nemen hun getuigenis op in een 1 minuut durend video interview. Deze getuigenissen verspreiden we via het interne netwerk (intranet of Yammer). Wanneer er in de commentaren vragen komen van andere medewerkers dan duiden we waarom dit een goed voorbeeld is aan de hand van de social media policy.

Door medewerkers die op sociale media actief zijn te filmen maak je je policy heel concreet. Deze echt gebeurde voorbeelden zullen blijven hangen en vormen samen een goed beeld van de geest van de policy. Focus op het positieve en mensen snappen vanzelf wel dat ze de rest beter niet doen.
 

AttachmentGrootte
IMG_20120323_164411.jpg152.23 KB

Schrijf een reactie

(wordt niet getoond)
  • E-mailadressen en adressen van webpagina's worden automatisch in links omgezet.
  • Regeleindes worden automatisch ingevoegd.

Meer informatie over formateringsopties

Type the characters you see in this picture. (geluidsfragment)
Neem de tekens uit de bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.