Social Media Karma’s gonna get you!

Social Media Karma’s gonna get you!

De laatste maanden hebben we onze mond vol van Klout, het online systeem berekent hoe belangrijk je bent in het sociale eco-systeem. De uitkomst van de berekening is je zogenaamde Klout Score. Dit is een interessant gegeven - niet alleen voor jezelf, maar ook voor potentiële volgers, bedrijven, journalisten, etc.

Voor marketingdoeleinden is het definiëren van de spilfiguren in een community een essentiële stap in de lancering van een merk of product. Als je namelijk een spilfiguur geïnteresseerd kunt krijgen in jouw boodschap heb je een grotere kans op succes dan wanneer je iemand met een te klein netwerk voor je hebt gewonnen. De word of mouth-golf die interessante spilfiguren kunnen voortbrengen is een cruciale factor in de marketingstrategie van veel brands.

Maar goed, als ik gewoon naar het aantal volgers van een Twitteraar kijk, zie ik toch wie een groot netwerk heeft? Waarom zou je social media karma berekenen?

Het nut van social media karma
Een account met veel volgers is niet per definitie een gedroomd target voor marketeers. Er zijn namelijk mensen en organisaties die tools gebruiken om volgers te vergaren, of beter gezegd: te kopen. De waarde van het vergaarde netwerk is dan, zoals je begrijpt, miniem.

We willen dus niet enkel kijken naar kwantiteit, maar vooral naar de kwaliteit van een account en het netwerk eromheen. Daarvoor moeten we accounts gaan analyseren. Een intensieve opdracht, maar gelukkig zijn er tools om ons te helpen. Spilfiguren kunnen worden gevisualiseerd dankzij slimme algoritmes die rekening houden met het bereik en de invloed van een gebruiker. De score die als resultaat berekend wordt, is zoiets als social media karma.

Klout is maar één van de manieren om je social media karma te berekenen, maar wel één van de beste tot nu toe, vind ik. Je Klout Score wordt dagelijks berekend op basis van het werkelijke bereik en de amplificatie van jouw uitingen, en hoe invloedrijk de  de mensen in jouw netwerk op hun beurt zijn. Op deze pagina leggen ze het zelf uit

Andere vormen
Social karma wordt echter al langer toegepast op fora, waarop forumleden bijvoorbeeld berichten kunnen waarderen, zoals met de ‘like’ knop, of juist aangeven dat ze een post helemaal niet goed vinden. Zo wordt er voor elk forumlid een score bijgehouden, wat de reputatie van een forumposter weergeeft. Aan de hand hiervan kunnen anderen zijn berichten beter op waarde schatten.

Maar ook Facebook werkt met een algoritme dat berekend welke berichten van personen in jouw netwerk getoond worden in je ‘Top news’-stream. Krijgt een bericht veel ‘likes’ of reacties, dan is de kans groot dat jij het gezien wilt hebben, dus hop - het bericht wordt naar boven geduwd. De ‘likes’ die jouw posts krijgen, tellen trouwens ook weer mee voor de Klout Score.
En dan is natuurlijk nog de +1 button van Google. Sinds Google+ vervult deze een vergelijkbare functie als de Facebook Like button.

Reddit heeft dagelijks miljoenen bezoekers, maar redt het toch prima met zijn slechts 6 koppen tellende team. Links krijgen waardering van bezoekers, waardoor ze hoger komen te staan. Zo bepaalt het publiek wat de meest interessante links zijn

Welke vormen van social karma ontbreken in mijn blogpost? Laat het me weten in de comments! 

AttachmentGrootte
hinduism_vishnuananta.png297.29 KB

Schrijf een reactie

(wordt niet getoond)
  • E-mailadressen en adressen van webpagina's worden automatisch in links omgezet.
  • Regeleindes worden automatisch ingevoegd.

Meer informatie over formateringsopties

Type the characters you see in this picture. (geluidsfragment)
Neem de tekens uit de bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.