Projectmanagers moeten de lat hoger leggen

Projectmanagers moeten de lat hoger leggen

Vorige woensdag organiseerde Kluwer voor de derde keer op rij haar jaarlijkse Dag van de Projectmanager. Ik mocht de dag openen met een presentatie over sociale architectuur

Sociale architectuur? Dat zijn de verzamelingen van ambassadeurs die zich telkens engageren rond initiatieven en projecten (mijn manifesto omtrent sociale architectuur staat op SlideShare). Elk project heeft zo zijn ambassadeurs, maar we staan nooit stil bij de de mate waarop ze de slaagkans van onze projecten beïnvloeden. Vele managers vragen zich immers af waarom 70% van de projecten falen.

De kernboodschappen?

  • Als projectteam volstaat het niet om je expertise uit te bouwen op een eiland. Expertise is noodzakelijk, maar onvoldoende. Om je project doen slagen moet je de lat twee stappen hoger leggen.
  • Door een relatie uit te bouwen met de doelgroep en zo snel mogelijk het terrein op te gaan om een netwerk van ambassadeurs uit te bouwen.

  • Vraag je tijdens en na de implementatie van een project af hoe het zich verder kan ontwikkelen. De organisatie van de opvolging moet je al voor ogen houden wanneer je je projectteam samenstelt.

Wat projectmanagers zich afvragen

Aan het einde van de sessie was er ook ruimte voor vragen. De drie voornaamste vragen van projectmanagers waren de volgende:

1. Hoe begin je er concreet aan als projectmanager?
- Je moet van in het begin op zoek gaan naar de doelgroep van je project.
- Vervolgens ga je op zoek naar de ambassadeurs die deze groep kunnen vertegenwoordigen in je projectteam.
- Maar het volstaat niet om mensen aan te duiden. Ze moeten ook een opdracht hebben; een engagement.
- Zorg er voor dat deze engagementen in lijn staan met de mijlpalen van het project.

2. Door veel aandacht aan het terrein te besteden schep je onrealistische verwachtingen, die je achteraf niet kunt inlossen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
- De lat hoger leggen door een relatie uit te bouwen met je doelpubliek is niet hetzelfde als je doelpubliek altijd maar gelijk geven.
- Je project heeft beperkingen qua budget, tijd en reikwijdte en een goede relatie verandert daar niets aan.
- De essentie van die relatie is het luisteren en vervolgens samenwerken om  creatief met die beperkingen om te springen.

3. Wanneer je ambassadeurs rekruteert voor het projectteam, hoe zorg je dan voor hun motivatie?
- Het magische ingrediënt om mensen te motiveren ken ik niet, maar vrijblijvendheid zorgt helaas niet voor de juiste betrokkenheid.
- Een zorgvuldige selectie van ambassadeurs is essentieel: je rekruteert ze op potentieel.
- Geef je ambassadeurs niet alleen een rol maar ook een verantwoordelijkheid. Hun blootstelling aan deze verantwoordelijkheid zal spanning en wrijving veroorzaken; maar ook motivatie en groei!

AttachmentGrootte
5052112243_bc9f8871db.jpg152.49 KB

Schrijf een reactie

(wordt niet getoond)
  • E-mailadressen en adressen van webpagina's worden automatisch in links omgezet.
  • Regeleindes worden automatisch ingevoegd.

Meer informatie over formateringsopties

Type the characters you see in this picture. (geluidsfragment)
Neem de tekens uit de bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.