Opgepast voor de Klout bubble

Opgepast voor de Klout bubble

Vorige week verscheen in Le Vif L'Express eens lijst met de 100 meest invloedrijke Franstalige Belgische Twitter en Facebook gebruikers. Alsof het nog niet moeilijk genoeg zou zijn om deze groep te isoleren, hebben de auteurs zich gewaagd aan een klassement. Genoeg voer voor discussie en polemiek, want het klassement werd opgemaakt aan de hand van de Klout score en de zogenaamde Peerindex. Dit zijn commerciële bedrijven die beweren een standaard te hebben gebouwd om de invloed van iemand op sociale media te meten. De vraag is: wat zegt deze score nu echt over je invloed en je reputatie? En vooral: is het wel goed om deze scores zomaar blindelings te volgen? De formule om je Klout of Peerindex te berekenen is zoals het recept van Coca Cola: iedereen slikt het maar niemand weet wat er in zit.

Een systeem dat op basis van een geheim algoritme en god-weet-welke parameters een oordel velt over je invloed?! We vinden het blijkbaar allemaal normaal, want slaafs zetten we onze neuzen in de richting van Klout en Peerindex. Misschien ben je zelf iemand die er alles aan doet om zijn Kloutsore zo hoog mogelijk te houden. Wat zegt dat cijfer dan nog over jezelf?

Toch zijn er een aantal mensen die tegen de stroom in zwemmen. Yann Lebout is zo iemand. Hij heeft zich doelbewust laten uitschrijven uit het klassement van Klout en Peerindex. "En als er morgen een nieuw systeem voor categorisatie verschijnt, zal ik me zo snel mogelijk uitschrijven.", voegt hij er aan toe. Yann is nochthans een invloedrijke community manager, maar dat wist u niet want hij is niet in een score onder te brengen. Maar zouden we niet beter met z'n allen het voorbeeld van Yann volgen en zelf opnieuw het recht in handen nemen om te bepalen wie invloedrijk is en wie niet?

Herinner je de TED talk van Eli Pariser over online filter bubbles. Hij toont ons hoe de algoritmes van Facebook en Google onze beleving verarmen.

Op het gebied van zogenaamde personalisatie en monitoring worden deze 'filter bubbles' een groot probleem. Beeld je het eens in. Alleen al de gedachte dat iemand anders in jouw plaats beslist wat je ziet wanneer je je venster op de wereld opent, en dit op basis van een aantal arbitraire berekeningen van wie je bent, waar je woont en wat je doet.

De vrijheid van informatie die we dankzij het internet hebben verkregen dreigt zich nu tegen ons te keren via algoritmes. Zolang deze algoritmes niet transparant zijn en we niet weten welke filters er achter zitten snoeren we zelf de keel dicht van een vrije informatie uitwisseling. We isoleren ons in de comfort zone van scores en personalisatie. Twee vragen komen daarbij naar boven. Eén voor mijn bubbel en één voor onze bubbel:

A. Zou ik me niet beter uitschrijven uit Klout en Peerindex?
B. Staan we voldoende stil bij wat we meten wanneer we ons social-media dashboard met Cape Canaveral allures ontvouwen?

AttachmentGrootte
KloutLogo.jpg7.83 KB

Schrijf een reactie

(wordt niet getoond)
  • E-mailadressen en adressen van webpagina's worden automatisch in links omgezet.
  • Regeleindes worden automatisch ingevoegd.

Meer informatie over formateringsopties

Type the characters you see in this picture. (geluidsfragment)
Neem de tekens uit de bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.