Je presentatie pimpen met Twitter?

Je presentatie pimpen met Twitter?

Onlangs waren we te gast bij Kluwer op de derde editie van presenteren tot de derde macht. Het onderwerp waarmee we de dag mochten afronden was 'Geef je presentatie een extra dimensie met Twitter'. Een hele opgave zo bleek, want de deelnemers in de zaal bleken een perfecte doorsnede te zijn van de Belgische populatie: slechts één deelnemer bleek Twitter geregeld te gebruiken.

En zo komen we meteen bij de belangrijkste boodschap van ons betoog: stem je presentatie af op het referentiekader van je doelpubliek. Met de beide voetjes op de grond, want hoe graag we ook uitpakken met de nieuwste snufjes uit Social-medialand, de realiteit is dat bedrijven, buren , vrienden, collega's en familie maar met mondjesmaat Twitter verkennen. En die extra dimensie dan? Het werd een voorstelling in drie bedrijven.

I. Setting the scene

Een koud kunstje voor de twitteraars onder ons, maar een hele ontdekking voor mensen die nog nooit getwitterd hebben: enkele Twitter basics. Volg je mee?

  • Een tweet is een verhaal van 140 tekens;
  • Op Twitter heb je geen wederzijdste toestemming nodig om iemands tweets te zien; je kan een persoon gewoon volgen, of een lijstje van personen;
  • Iemand z'n twitternaam begint steeds met @. Van zodra je iemand op die manier in je tweet vermeldt, zorgt Twitter er voor dat die persoon dat ook te weten komt.
  • Breid je woordenschat uit: 'mention', 'timeline', 'avatar', 'reply', 'retweet', 'lijstjes', 'DM', 'hashtag', ... en dan zijn er nog de populaire afkortingen (LOL, WTF) en hashtags (#nogov, #begov)
  • Heb geen bang van verkorte url's, het zijn geen virussen maar gekrompen webadressen.

Missen we nog enkele basisbeginselen in deze lijst? Laat het ons weten in het commentaarveld.

II. Het verhaal

Terug naar de essentie: hoe kan je er nu voor zorgen dat je presentatie een extra dimensie krijgt met Twitter? Naar onze mening zijn de mogelijkheden hier onbeperkt. Je moet gewoon over de nodige dosis creativiteit beschikken. Eén ding staat wel vast: alles staat of valt met de hashtag die je gebruikt. Een hashtag (het zogenaamde spoorwegteken #) zorgt er voor dat je niet alleen mensen maar ook conversaties kan volgen waarin dat specifieke woord vermeld wordt (bijvoorbeeld de hashtag #nogov om de conversatie te volgen omtrent het uitblijven van een regering voor ons land).

Nu kan je zo'n hashtag ook gebruiken wanneer je een conferentie inricht of een presentatie geeft. Dan is het de bedoeling om de conversatie zichtbaar te maken die leeft rond het onderwerp . Het voorbeeld dat we gebruikten in de presentatie is #ohnw voor alle tweets van het Kluwer congres Over Het Nieuwe Werken. Alle berichten die voor, tijdens en na de conferentie werden getweet met deze hashtag waren dan makkelijk te volgen. Op die manier kan je leuke dingen doen met Twitter:

  • Op een scherm tijdens de pauze alle tweets laten verschijnen;
  • Tijdens een sessie een brainstorm lanceren met behulp van de hashtag;
  • Een bevraging doen met behulp van de hashtag;
  • Links naar interessante artikels, foto's en presentaties tweeten.

Het komt er op neer dat een hashtag een vergaarbak is voor alle relevante informatie en opinie omtrent een bepaald onderwerp. Voor sommige lesgervers is het een onmisbaar instrument geworden om voeling te houden met het tempo van de leerlingen of om bepaalde vragen te stellen aan een aula vol studenten. Echter, voor het geven van een presentatie is het simultaan openen van een twitterscherm dan weer minder geschikt, want je kan als spreker niet het momentum opbouwen met je publiek en tegelijkertijd de berichten ontcijferen die op het scherm verschijnen.

III. De moraal

Tenslotte zijn er drie leuke ezelsbruggetjes die je kan maken tussen presenteren mèt en zonder Twitter; drie zaken die je retro-actief kan toepassen op presentaties in de analoge wereld:

  1. Voor - Tijdens - Na: Een hashtag is het meest succesvol wanneer je deelnemers vraagt om er voor de presentatie al gebruik van te maken. Zo wordt het zichtbaar dat de conversatie over je presentatie al onstaat voor je het podium beklimt. Het is ook steeds leuk om te lezen welke stukken uit je presentatie de deelnemers het meeste apprecieerden en welke vragen je opriep bij het publiek. Dankzij de hashtag kan je dit nalezen. Ook na de presentatie is het nuttig om verder opinies en informatie te delen; met andere woorden: je onderwerp leeft nog verder na je presentatie.
    => Dankzij Twitter wordt het duidelijk dat het momentum van een presentatie niet beperkt is tot de presentatie zelf: in de beleving van je doelpubliek bestaat de conversatie ook voor en na. In de analoge wereld maken we hier onvoldoende gebruik van.
  2. Voorgrond - Achtergrond: Dankzij Twitter komt de achtergrond-conversatie naar de voorgrond. Dingen die deelnemers vaak denken maar nooit zeggen verschijnen op Twitter. Dit is een enorme bron van feedback  - zowel positieve als negatieve!
    => In de analoge wereld denken we vaak dat een stil publiek geen mening heeft of dat half-ingevulde evaluaties de realiteit weerspiegelen. Maar een stil publiek heeft een mening en een evaluatieformulier is een foute manier om te polsen naar wat er echt leeft. Opnieuw een inzicht dat we onvoldoende gebruiken in een wereld zonder Twitter.
  3. Binnen - Buiten: tenslotte maakt Twitter er ons van bewust dat het onderwerp ook buiten de zaal leeft. Tijdens een presentatie is het perfect mogelijk dat enkele deeleners hun mening tweeten en dat iemand, die niet aanwezig is maar wel het onderwerp volgt, plots deelneemt aan de conversatie en zo de presentatie beïnvloedt (bijvoorbeeld door het stellen van een vraag bij monde van een deelnemer in de zaal).
    => Dit is opnieuw een aspect waar we ons niet van bewust zijn in de analoge wereld, al vermoeden we dat enkel Twitter hier een antwoord op kan bieden.
AttachmentGrootte
twitter pimper.jpg39.84 KB

Schrijf een reactie

(wordt niet getoond)
  • E-mailadressen en adressen van webpagina's worden automatisch in links omgezet.
  • Regeleindes worden automatisch ingevoegd.

Meer informatie over formateringsopties

Type the characters you see in this picture. (geluidsfragment)
Neem de tekens uit de bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.