Google+, ook voor marketeers?

Google+, ook voor marketeers?

Driemaal scheepsrecht. Hopelijk voor Google is na de mislukking van Google Wave en Google Buzz het nieuwe Google+ eindelijk een schot in de roos. Maar wat betekent dit nieuwe platform voor marketeers?

Gestructureerd

Het grootste verschil tussen Google+ en de grote concurrent Facebook is dat Google+ structuur biedt. In plaats van een lange lijst vrienden aan te leggen, ga je je vrienden aan  ‘cirkels’ toewijzen. Deze cirkels gebruik je dan om gericht met je vrienden te communiceren. Om het daarbij niet te ingewikkeld te maken heeft Google gekozen voor een assymetrisch model: in tegenstelling tot Facebook zijn er geen vriendschapsverzoeken. Je kan mensen aan je cirkels toevoegen zonder dat zij dit moeten goedkeuren. Google stuurt wel een bericht om die persoon te melden dat je hem toegevoegd hebt, gelukkig zonder daarbij te zeggen of je hem of haar aan de cirkel ‘onnozelaars’ dan wel ‘hartsvriendinnen’ toegevoegd hebt.

Een pagina op Google+

Facebook heeft er een aantal jaren over gedaan om specifieke functies voor marketeers, zoals pagina’s, toe te voegen. Daardoor is er een wildgroei ontstaan en gebruiken sommige commerciële organisaties nog steeds een Facebook groep of persoonsprofiel in plaats van een fanpagina.
Google is vastbesloten deze wildgroei niet te laten gebeuren en is vanaf dag één zeer actief in het verwijderen van accounts die niet tot een persoon behoren. Pech voor wie een Google Account wil maken om uit te drukken dat pannekoeken met Nutella http://www.facebook.com/crepe.nutella gewoon hemels zijn.
In ruil voor deze aanpak is Google wel meteen met een beta van hun eigen pagina systeem van start gegaan. Geselecteerde merken als Ford en MTV mogen vandaag al experimenteren met hun merk op Google+

Impact voor marketeers

Nu 1 week na de lancering gaat het enorm hard met Google+. Het bedrijf maakt handig gebruik van de enorme gebruikersaantallen die ze al met producten als Picasa en Gmail vergaard hebben. De ‘suggested people’ komen niet enkel uit je Gmail contacten, maar iedereen met wie je ooit een email uitwisselde maakt kans om hierin te verschijnen. Dit maakt dat ik 3 dagen na de lancering (die overigens nog niet voor iedereen opengesteld is) al meer dan 1000 mensen in mijn cirkels heb. Of dit vroege succes bij de geeks zal doorgetrokken worden naar de massa blijft nog een open vraag. De gestructureerde aanpak van Google+ zou de gewone gebruiker kunnen afschrikken, al is dit misschien maar een kwestie van tijd.

Langs de andere kant zitten marketeers al te watertanden om de structuur van Google+ te gebruiken om hun klanten beter te kunnen targetten. Een motormerk als Yamaha zou maar al te graag in gesprek komen met mijn cirkel ‘motorvrienden’. En wat te denken van een pagina die je als consument gericht kan volgen door enkel aan de cirkel ‘nieuwste promoties’ toegevoegd te worden? De relevantie van de berichten kan alleen maar stijgen. Een andere unieke feature is de groeps-videochat Hangouts. Merken dromen er al van dat consumenten elkaar tegenkomen op hun merkpagina en daar allemaal samen een videochat voeren over hoe cool de producten van dat merk wel niet zijn.

De essentie

Veel onzekerheid en de hoop op een betere targeting en  facilitatie van de conversatie onder consumenten: dat is zowat hoe marketeers vandaag naar Google+ kijken. Maar laat ons niet vergeten dat de essentie nog steeds dezelfde blijft: om de conversatie met je klant te kunnen voeren, moet je ganse bedrijf klantgericht denken en handelen. Dus niet enkel je marketing departement. In dat opzicht is Google+ gewoon een fijn stuk gereedschap wat we met plezier aan ons arsenaal toevoegen.

AttachmentGrootte
plus1.jpg13.54 KB

Schrijf een reactie

(wordt niet getoond)
  • E-mailadressen en adressen van webpagina's worden automatisch in links omgezet.
  • Regeleindes worden automatisch ingevoegd.

Meer informatie over formateringsopties

Type the characters you see in this picture. (geluidsfragment)
Neem de tekens uit de bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.